Workplace fra Facebook – Sherpa prøver igjen….

Takk og lov for sosiale mediar!

I Sherpas unge dager forsøkte vi å sette opp Sharepoint som intranett. Det var vi ikke modne nok til å beherske, kan vi i dag gladelig innrømme.

Vi gikk oss vill i maler, templates og lister og tok aldri på alvor behovet for å identifisere hva vi skulle bruke “intranettet” til.

Deretter fulgte en periode med Yammer samtidig med overgang til googles plattform for både kalender, mail, dokumentstyring etc. Da ble det også naturlig å ta i bruk G+ som vi likte godt, helt til “et eller annet” skjedde og vi mistet kontrollen og gikk oss bort. Så kom det et grasrotopprør med Slack og det tok raskt over som preferert kommunikasjonskanal i Sherpa.

Men i Sherpa syns vi det er morsomt å ta i bruk nye verktøy, så derfor kjørte vi nå i februar i gang Workplace fra Facebook. Lekende lett å sette opp, og fordi det er en kjent plattform er det rekordraskt å få folk til å ta det i bruk. Det er også vanntette skott mellom privat Facebook og Workplace, så de som ønsker å skille arbeid og privatliv kan fortsette med det.

Nå, bare timer etter at vi rullet ut vår beta, er 80% av Sherpaene pålogget . I «gamle dager» ville man brukt uker eller kanskje måneder i diverse komiteer som skulle beslutte hva det nye verktøyet skal brukes til og sikring av at alle behov var dekket. Så langt har Sherpaene laget kanaler som; Alle i Sherpa, Direktørens hjørne, Sherpa Wiki og Arkitektforum, og flere kommer. Vi vet ikke helt hvordan dette verktøyet skal bringe oss videre, og legger ei heller noe krav om at alle Sherpaer skal bruke det. Men tenker at det er den riktige måten å innføre nye systemer på også, med gulerot og ikke pisk. At verktøyet kan fylle ambisjoner vi ikke viste at vi hadde, og kanskje også kan føre til enda bedre samhandling…

Hva tenker du? Har dere prøvd Workplace enda?

Del på:

Kommentér