Fordi du bør vite det du tidligere håpet

I et møterom i Oslo en sen høst sitter en adm dir, en forretningsutvikler, en markedssjef og to innleide konsulenter fra et kreativt miljø. De sitter hos et av Norges største salgshus og skal lansere en ny mobilapp som presenterer mulighetene ved produktene de selger. De håper appen skal nå frem og falle i smak hos den ønskede målgruppen.
Håper er stikkordet. Et ord som stikker i magen på dem alle fem. De skulle gjerne visst.

Det er brukt ukesvis på produktutvikling, på forankring i hele organisasjonen, og hundretusener på design og teknisk utvikling i både Norge og utlandet.

Selvsagt vet de mye om målgruppen sin. Om kundene, de som besøker butikkene med jevne mellomrom. Etter mange år kjenner butikksjefen, selgerne og kasseekspeditørene hvem de snakker til og med, og mye om hvordan de tenker. Kundene de har i dag, vel å merke. I butikken. Men de vet ikke hvordan de vil møte løsningen de nå skal lansere. Der må de bare stole på følelsene fra magen.

Markedssjefen vet at de ved lansering av dette nye løsningen ville ha fått mye kunnskap – om de bare hadde hatt en måte å måle dette på.
– Kanskje burde vi koble til Google analytics?, sier den ene i rommet.
De andre nikker, og noterer seg tanken.

Utvikling av nye tjenester skjer fort. Med metodikker som lean startup skal vi alle lansere fort og lykkes eller feile fort, så vi kan ta lærdom av det. Skal dét skje, må en analyseplattform være på plass fra første stund.

Nye tjenester som lanseres digitalt, fanger data for analyse, kunnskap og kompetanse. Vi må alle slutte å famle i blinde og begynne å gi oss selv evnene til å se inn i fremtiden.

Datafangst og analyse er hjulene i innovasjon, altså det som gjør innovasjon til innovasjon, og ikke bare en ny variant blant variasjonene.

  • Slutt å lansére nye produkter og tjenester uten å vite når disse skal skrus av og skrotes
  • Tørr å innovére med hodet og ikke med magen
  • Sørg for å skrote halvgode ideer tidlig nok, slik at ressurser, tid og krefter kan brukes på noe annet som er bedre

I dag finnes det en rekke smidige, fleksible og billige plattformer tilgjengelig som gjør at du kan samle inn data og analysere når hendelsene inntreffer. Hvor du tidligere måtte investere i store superdatabaser, kan du nå leie deg plass og kraft når du trenger det. Det kan være en Hadoop distribusjon fra Cloudera, Amazon Redshift eller alternativer fra Microsofts Azure eller BigQuery fra Google. Teknologien er der.

En adm dir, en forretningsutvikler, en markedssjef og to innleide konsulenter fra et kreativt miljø sitter i et møterom hos et av Norges største salgshus, og gleder seg til å lansere en ny mobilapp. En app som analyser har vist at publikum anser som interessant, utviklet som et produkt som vil fylle en ledig posisjon i markedet, til en målgruppe som analysen viser at har større kjøpsvilje enn andre.
Og lanseringen er startskuddet. Det er da datafangsten og læringen begynner.

Del på:

Kommentér