Blogg

Wise men speak because they have something to say; fools because they have to say something.

Geir Bragstad

Hvordan modernisere datavarehuset? (Del 1)

Skrevet av 26.04.17

I en økende kompleks verden, så blir datavarehuset mer og mer viktig. Det moderne datavarehuset vil ha en sentral plass i alle virksomheter som skal følge med på digitaliseringen som skjer. Datavarehus har blitt et litt snevert begrep for den moderne informasjonsplattformen, som veldig mange virksomheter nå trenger. En moderne informasjonplattform gir data konsumentene enkel, raskt og sikkerLes mer

Les mer
Del på:
Steinar Holmedahl

Workplace fra Facebook – Sherpa prøver igjen….

Skrevet av 14.02.17

Takk og lov for sosiale mediar! I Sherpas unge dager forsøkte vi å sette opp Sharepoint som intranett. Det var vi ikke modne nok til å beherske, kan vi i dag gladelig innrømme. Vi gikk oss vill i maler, templates og lister og tok aldri på alvor behovet for å identifisere hva vi skulle brukeLes mer

Les mer
Del på:
Geir Bragstad

Big Data er død, lenge leve….

Skrevet av 09.09.16

Ok, la oss bli enige om å droppe begrepet Big Data med en gang, da det er oppbrukt, forvirrende og misvisende. Det handler ikke om SVÆRE data eller om de 3 V-ene (eller var det 4?!). Det handler om hvilke muligheter ny teknologi gir til å modernisere dataarkitekturen og levere bedre og mer innovative løsninger.Les mer

Les mer
Del på:
Sigbjørn Høgne

10 år med Sherpa

Skrevet av 29.06.16

I år feirer Sherpa 10-års jubileum. Det er utrolig så fort tiden går når man har det moro! Vi begynte med data, jobber fortsatt med data og vi ser at data bare blir viktigere og viktigere også i fremtiden. Først het det Datavarehus, så Business intelligence og Analytics. Nå kaller noen det Big Data ogLes mer

Les mer
Del på:
Nima Darabi

Recommender Systems Across Industries

Skrevet av 27.06.16

Recommendation engines are everywhere. If you have ever been on the Internet you have already used them. Whenever you see “People who bought this bought that too” on an online shopping service or “People you may know” on a social network, there is a recommendation engine behind the scene that comes up with those suggestionsLes mer

Les mer
Del på:
Sigbjørn Høgne

Fordi du bør vite det du tidligere håpet

Skrevet av 01.03.16
5 personer sitter rundt et bord

Når du lanserer noe nytt bør du vite fremfor å håpe – og være forberedt på datafangsten.

Les mer
Del på:
Sigbjørn Høgne

Ønsker du kundevekst? Vel, start med å tette hullene.

Skrevet av 14.10.14
Prediktive analyser er nøkkelen til å skape en vinn-vinn-situasjon for både selskapet og dine kunder

Mange har fokus på å øke kundevolumet. Dette kan oppnås ved å rekruttere nye kunder gjennom et høyt trykk på markedsføring. Men hva hjelper det med nye kunder som kommer inn den ene døra, dersom de gode, gamle kundene går ut av den andre? Det blir som å prøve å fylle en bøtte med vann som lekker. I denne artikkelen vil vi vise deg hvordan du raskt kan starte et kundefrafallsprosjekt – hvordan sikre at de gode kundene du allerede har blir værende.

Les mer
Del på:
Sigbjørn Høgne

I will make you shine! How marketing analyst can make their CMO shine at the budget table

Skrevet av 19.06.14

“The marketing budget is cut again.”How many times have you heard the Chief Marketing Officer (CMO) say that? Every time a company needs to save money, the marketing budget will be reduced. Guaranteed! Why is that? Let’s stop putting our heads in the sand and face the facts. Because many “budget cutters”are unaware of theLes mer

Les mer
Del på:
Kim Arthur Sakariassen

Hvordan sikre at ditt Business Intelligence prosjekt mislykkes

Skrevet av 06.03.14

(eller: hvordan gjøre ditt BI-prosjekt til et pengesluk) Mange bedrifter har investert flere millioner kroner på store datavarehusprosjekter og lagt mye ressurser i å bygge en Business Intelligence-løsning som skal gi ledelsen mulighet til å få mer innsikt i den daglige driften av sitt selskap. Dessverre uteblir ofte effekten av disse investeringene. Løsningene blir kompliserteLes mer

Les mer
Del på:
Kim Arthur Sakariassen

Smøre for Big Data?

Skrevet av 17.02.14

Har du kjøpt din egen slipemaskin for å slipe frem den perfekte strukturen på skiene? Kombinert med HF-glider, pulver og nye flytende glidprodukter, kan resultatet bli fantastiske ski. Men fallhøyden er også stor. Du må ha kompetanse og erfaring hvis du skal nyttiggjøre deg de mulighetene som finnes. Skal du lykkes må du gå gradene. Du må beherskeLes mer

Les mer
Del på: